Změny turistického značení v Beskydech

Upozornění - kvůli velmi častým změnám, které nelze vždy aktuálně podchytit,  nepopisuji podrobněji změny v cykloznačení. Relativně aktuální stav běžného, lyžařského i cykloznačení, také místních okruhů a naučných stezek KČT najdeš v těchto tabulkách excelu

Javorníky

- byla vyznačena nová modrá trasa - začíná nad chatou Třeštík na červené hřebenovce, vede dolů údolím Hanzlůvky souběžně s cyklotrasou č.472, pokračuje stále údolím až do Léskového (hotel Razula) a pak klesá kolem silnice dolů, před křižovatkou na Podťaté pokračuje úbočím pralesa Razula až na vrchol Lemešné na hlavním hřebeni Javorníků
- byla vyznačena nová žlutá značka ze Skaličího (na červené hřebenovce poblíž  Pulčínských skal) přes Valašskou Senici na Chmelinec (návaznost na modrou značku směr Makyta)
- nová žlutá značka ze Soliska (nad sedlem Lemešná) k pramenu Kysuce
- zároveň vyznačeny nové místní okruhy ve Velkých Karlovicích kolem hotelu Razula
- byla zrušena lyžařská značka z Karolinky z lyžařského areálu přes Javorníček na Příschlop
- byla zrušena zelená značka z údolí Stanovnice (od přehrady) přes Válečkovou Kyčeru a Stolečný vrch k chatě na Portáši. Důvod neznámý
- žlutá značka z hřebene Soláně do Velkých Karlovic kvůli zavření turistické chaty na Soláni vede v úseku Soláň - Bzový v délce asi 1 km souběžně se zelenou značkou (směr Jezerné) a za studánkou pak odbočí už po své původní trase vlevo na silnici č.481 a po ní jde dolů asi půl km k cyklorozcestníku Bzový a pak už dolů do Velkých Karlovic. Výhodou je, že už nevede tak dlouho po frekventované silnici.

2 Vsetínské vrchy

- byly zrušeny místní okruhy (červený i modrý) kolem autocampu v Prostřední Bečvě
- vyznačena nová žlutá značka z lyžařského střediska Valašská Bystřice Buřov (na červené Rožnov - Cáb) přes vrchol s malou rozhlednou do místní části U Petruželů (na zelené značce). Není však udržována a chybějí směrové informační tabulky.

- byla vyznačena nová lyžařská značka (červená) z vrcholu Trojačka nad Bumbálkou přes Makovský průsmyk (U Tabulí) dolů do Leskového k hotelu Pod Javorem (udržovaná lyž. stopa)

- červená značka ze Vsetína a Dušné vedoucí pod Vsacký Cáb nyní pokračuje až k chatě, pak na Ptáčnici a dále vede ve stávající trase hřebenem až na Třeštík a dále až na Bumbálku. Tím má konečně celý hřeben Vsetínských vrchů jednotnou nepřerušovanou červenou barvu, o což jsem kdysi velmi usiloval, ale nebylo mne byrokracií na ústředí značení vyslyšeno. Jsem tomu velmi rád, že je konečně celý hřeben jednotný. Červená z Rožnova a Val. Bystřice končí proto už pod Ptáčnicí, navazuje žlutá od Bystřičky a ta nyní končí na hřebenu na Ptáčnici. Žlutá značka ze Vsetína na rozc. U Kronšeků pokračuje nyní místo původní červené až na rozcestí pod Vsackým Cábem, kde se napojuje na novou červenou. Z Huslenek přes Ochmelov na rozc. U Kronšeků je červená barva nahrazena zelenou.

- byla prodloužena modrá značka (od Brňova) z Velké Lhoty kolem Veselského lyž. vleku přes osadu Veselá do Zašové, kde navazuje na další modrou směr Jehličná

byla vyznačena nová modrá značka z Dolní Bečvy - vede na jih přes řeku (pozor na úvodní nedostatečné značení), pak stoupá po silnici na rozcestí Na Suši, klesá ke kostelu ve Viganticích a stoupá na boční hřeben Dílů, kde se spojí se žlutou značkou od Hutiska-Solance

- se zmíněnou modrou Na Suši se křižuje nová žlutá značka z osady Horečky do Hutiska-Solance, která pak pokračuje ve své trase dále na Díly

- žlutá značka Velké Karlovice údolí Miloňov - Polana (pod Vysokou) byla z hlavního hřebene Vsetínských vrchů protažena kolem hotelu Duo k přehradě na Horní Bečvě (U Vaníčků)

- červená značka v úseku Trojačka - Makovský  průsmyk (U Tabulí) nahrazena žlutou, ta přijde od Třeštíku.  Červená z Trojačky pokračuje kolem pramenu Vsetínské Bečvy na Třeštík, kde navazuje na výše zmíněnou hřebenovku Vsetínských vrchů do Vsetína.

- obnovení žluté značky v úseku Karolinka - Raťkov - sedlo Čarták (Soláň).

3 Veřovické vrchy

- byla prodloužena zelená značka (od Mořkova) z Trojačky po hřebeni směr Huštýn, pak dolů, protne tzv. strategíckou silnici na Okluku a kolem poutního místa Stračka se napojí na modrou na horním konci Zašové (Černý Kopeček)

- byla vyznačena nová žlutá značka z obce Bordovice k traversní silnici Veřovice - Horečky, dále možno pokračovat po zelené značce na Velký Javorník anebo cyklotrase 6016 po zmíněné silnici.

4 Radhošťské Beskydy

- vyznačena nová naučná stezka Wolfram vedoucí od rest. Srdce Beskyd v Podolánkách až na vrchol (1013 m.) po stopách výsadkařů.
- vyznačena nová žlutá značka z centra Dolní Bečvy přes Pavlovou louku na chatu Mír a pod Černou horou se napojí na červenou směr Radhošť
- žlutá značka z Kozlovic je ukončena v Kunčicích pod Ondřejníkem, dále až pod Stolovou nahrazena přeloženou modrou značkou Kunčice p.O. - Horní Čeladná, která už nevede kolem golfových hřišť (asi z důvodu bezpečnosti procházejících turistů).
- žlutá značka Ráztoka - Maralův Kopec byla prodloužena do osady Pod Stolovou, kde se setká s přeloženou modrou značkou a dále pokračuje na Malou Stolovou, kde nahrazuje zmíněnou zrušenou původní značku.
- byla zrušena NS Wolfram vedoucí z Podolánek od hotelu Srdce Beskyd k rezervaci Studenčany. Důvod není známý

5 Podbeskydská pahorkatina

- zelená značka v úseku Kozlovice hájenka - Kunčice p.O. býv. rekr. středisko Vítkovic zrušena bez náhrady, místo toho nahradila žlutou od hájenky do sedla Ondřejníku, ale už nevede přes potok, louky a křoviny, ale stále lesem po asfaltové silničce
- zelená značka z rozc. Kubalanky (vysílač) prodloužena  k bývalé chatě Ondřejník, kde nahradila žlutou značku
- žlutá značka z Metylovické hůrky vedena pouze po Kubalanky, dále směr Kozlovice nahrazena výše zmíněnými zelenými značkami
- žlutá značka z Čeladné na Opálenou prodloužena dále až k modré na sedlo pod vrcholem Skalka a pak společně s ní až na vrchol Skalky. V lokalitě Nad Starou salaší protíná modrý lyžařský okruh Ondřejníkem
- kvůli velmi špatné průchodnosti přes kopec a osadu Hýlovec byla zrušena zelená značka ze Žiliny (místní část Nového Jičína) přes Bludovice k hostinci Čerťák a v posledním úseku na Skalky byla nahražena modrou značkou, která přichází z osady Straník. Stávající zelená značka od Libotínu byla prodloužena celou obcí Žilina až ke škole k červené značce.  Pozor ale, protože kolem Čerťáku jsou v terénu zatím nezamazané zelené značky (i místo modré).
- ze žluté trasy ze Svince do Jasenice byla z vrcholu Petřkovické hory vyznačena odbočka k poutnímu místu Petřkovická Panna Marie a dolů do obce v délce asi 2 km. Při sestupu ke kapličce pozor, trasa odbočuje z lesní cesty vpravo na ne moc znatelný chodník a šipka není vidět.

Lysá hora

- žlutá značka vedoucí z Krásné v posledním úseku z Malchoru vede po sjezdovce přímo na vrchol Lysé hory, modrá od Malenovic zůstává ve své původné poloze - turista tak teď z Malchoru má 2 alternativy
- kvůli problémům s majitelem pozemku byla přeložena zelená značka ze Zlatníku do osady Vyšní Mohelnice. Na rozcestí cest nad Zlatníkem je nutno odbočit vlevo a jít kolem potoka Mohelnice. Cesta přijde do osady Muroňka, kde se napojí na červenou značku z Visalají a s ní pak souběžně vede k původnímu rozcestníku ve Vyšních Mohelnicích. Cesta se prodlouží asi o půl kilometru.
- z rozhodnutí CHKO Beskydy bude vrchol Travného a všechny jeho přístupové cesty uzařeny na neurčitou dobu, minimálně 5 let. Týká se zelené značky Morávka - Malý Travný - Plato a modré značky z Pražma na Travný. Je to velká škoda, že jeden z mála vrcholů Beskyd, kde turista ještě najde klid a na který lze dojít jen po svých, tak zrovna ten bude uzavřen.
Bylo ale škoda tuto zelenou značku úplně zrušit. Mohla být vedena od bodu záchrany FM 017 po traverzní silničce západním úbočím Travného mimo rezervaci, kde by se v sedle Plato napojila na zbytek své trasy a nemuselo být roztrháno spojení Visalají s Morávkou. Nad vrcholem Kozlanka by se připojila stávající modrá od Pražma (která nyní končí Na Přelačí (tj. nikde...) a tím se také nemuselo roztrhat spojení Visalají a Raškovic

Zadní hory

- modrá značka z křižovatky v Bílé (rozc. Černá) na hřeben Gruně (Janikula) zrušena bez náhrady. Důvod nevím, nejspíše ale asi typické problémy s majiteli pozemků.

Msl. Beskydy mezi Morávkou a Olší

- modrá značka z Kozince na Ostrý vrácena zpět na hřeben do své původní polohy před rokem 2003
- žlutá značka z Tyry na Javorový vrácena také do své původní polohy od hostince Liberda, povede k zelené značce z Oldřichovic, na kterou se napojí pod lanovkou. Rovněž byla změněna i ve směru na Ostrý, vede po schůdnějších lesních cestách na Biernač a částečně tím nahradila přeloženou výše zmíněnou modrou značku. Původní žlutou značku od hájenky v Tyře zrušenou kvůli nesouhlasu majitele pozemku vedoucí roklinou a serpentinami na Biernač v  roce 2018  nahradila modrá značka.
- z důvodů blízkosti 2 červených tras na Malém Polomu provedena úprava červené značky z Morávky od rozcestí Okrouhlice do lokality Kozí hřbety Václavičky a pak pokračuje ve své trase směr Slavíč, na Malý Polom mísot ní vede modrá značka, která pokračuje do Horní Lomné.
- červená značka z Morávky na hlavní hřeben Beskyd )Slavíč) byla v úseku Nad Myšacím - Okrouhlice místo lesní cesty přeložena na hřeben přes vrchol. Důvodem byla arogance vlastníka pozemku na této cestě.
- vyznačena žlutá trasa ze Šancí přes Megoňky, přehradu Milošovou do osady Dejovka (návaznost ua níže zmíněnou zelenou značku)
- červená značka v úseku Velký Polom - Muřinkový vrch vrácena zpět přes vrchol
- byla vyznačena nová naučná stezka od nádraží Staškov (rodný dům Jozefa Krónera) přes Lazy (osadu Mravcov) ke kapličce na Jelitově, pak se spojuje s červenou Kysuckou magistrálou a v osadě Za Bahaňou odbočuje nahoru až ke kapličce Muřinkový vrch, kde se napojuje na hlavní hřebenovku Beskyd.
- byla vyznačena nová naučná stezka "Po stopách starých goralů" vedoucí od parkoviště u pralesa Mionší (Dolní Lomná, Matyščina louka) údolím Glovčín kolem chaty Polana,. pak v souběhu s modrou směr Kykula, do sedla ale vede přes vrchol Malé Kykuly.
- zelená značka z Vendryně na Javorový kvůli novému podjezdu pod dálnicí R11 poblíž rest. Černý Kohout vede v tomto úseku asi 400 m na východ od původní trasy a proto je celková trasa delší o cca 0,5 km.
- žlutá značka z Třince na Rovnou kvůli novému podjezdu pod dálnicí R11 mírně změněna za lokalitou Větrník. Na zelenou značku se napojuje o jednu lesní cestu dříve.
- z důvodu neprůchodnosti trasy v Bystřici kvůli výstavbě dálnice byla změněna zelená značka. Od železničního viaduktu jde silnicí souběžně s modrou značkou (směr Kozinec) až na okraj osady Záolší, v lokalitě Ručkiho pokračuje vpravo (modrá vlevo) po místní komunikaci ke škole, pak až těsně před křižovatku na Karpentnou, neodbočí ale na hlavní, ale těsně před ní na souběžnou silničku a po ní přijde až k cyklotrase č.56 v lokalitě Do Olše na cyklostezku č.56, hned po několika metrech odbočí  z cyklotrasy vlevo po místní silničce do osady Bartlůvka, kde se otočí vpravo a nad zemědělským družstvem se napojí na původní trasu k chatě Kozinec. Celková délka trasy se celkem prodlouží asi o 2 km.
- žlutá značka z Bocanovic na chatu Skalka pod viaduktem převedena na novou lávku přes řeku Lomná
- zelená značka Uspolka - Slavíč - v souvislosti s demolicí Kolářovy chaty na Slavíči byla zrušena v celém svém úseku. V úseku Uspolka - Horák byla nahrazena žlutou, která dále pokračuje na hřeben do sedla Lačnov. Jednalo se paradoxně o nejvíce využívanou výstupovou trasu na hlavní hřeben od údolí Morávky.

9 Slezské Beskydy

- po hranici s Polskem byla zrušena modrá značka vedoucí v souběhu s polskou červenou. Tato polská značka je na Velké Čantoryji propojena žlutou značkou s naší červenou značkou Třinec - Nýdek místo původní modré
- zelená trasa z Gírové na Markov obnovena opět dále až na hlavní nádraží do Čierneho pri Čadci
- vyznačena nová zelená trasa ze Šancí přes Dejovku, Svrčínovec na Polgruň a Studeničný, nad Polgruněm na ni nvazuje nová žlutá k motorestu Svrčinovec - Zatky (bývalá celnice). Ve Svrčínovci obě nádraží propojuje nová žlutá značka.
- vyznačena nová dopravní dálková cyklotrasa č. 10 od historického hradiska v Chotěbuzi údolím Olše přes Jablunkov až do Bukovce ke Kempalandu a s návazností do Polska i nadále údolím Olzy
červená značka byla v úseku Nýdečanka - Filipka změněna - místo asfaltové silničky údolím vede hřebenem Polední (památník), pak lesní cestou na vrchol Loučky, kde se spojuje se žlutou značkou od Bystřice nad Olší, s kterou pak společně jde až na chatu a vrchol Filipky.
- žlutá značka Velký Sošov - Setinka nahrazena modrou značkou a prodloužena údolím Hluchové až do Nýdečanky (souvisí s předchozím)
- žlutá značka z Babí hory (rozc. s červenou od Čantoryje) byla prodloužena od nemocnice Sosna přes lávku nad řekou Olše až na novou vlakovou zastávku Třinec centrum v Lyžbicích.
- červená hřebenovka v úseku Filipka - Zimný už nevede traversním úzkým chodníčkem lesem, ale po lesní cestě přes vrchol Čupelu souběžně s cyklotrasou 6086.

V návaznosti na jednání s polskými značkaři byly realizovány tyto změny:
-  polská značka z Trojmezí na Jaworzynku Trzycatek přeznačena ze zelené na žlutou, dále pokračuje směr Istebna (Jasnowice)
-  polská značka z Lupienie (cesta z Bukovce na Hrčavu) přeznačena ze žluté na zelenou, dále pokračuje do údolí Czadeczka
-  modrá z Jablunkova ukončena na vrcholu Krkavice, pokračuje traversní cestou úbočím Kiczory dále do Wisly na nádraží Glebce (mokrá až bažinatá cesta)
- modrá Nýdečanka - Hluchová - Velký Sošov dále pokračuje v souběhu s polskou červenou hřebenem na chatu Soszów a pak klesá do Wisly, místní část Jawornik a na hlavní nádraží (Uzdrowisko)

Tyto změny jsou postupně zapracovány v nových mapách KČT č. 95,96,97.